Сьогодні неможливо уявити роботу бібліотеки без висвітлення в інтернеті всіх подій, що в ній відбуваються. Імідж закладу культури напряму повязаний з тим, як його сприймають містяни. А інтернет нині є одним з основних джерел здобуття інформації.
В умовах карантину інтернет-ресурси стали чи не єдиним джерелом комунікації з користувачами, тому сьогодні ми хочемо поділитися з вами досвідом ведення кількох інтернет-ресурсів бібліотеки-філіалу №9.
Блог "Веселий бібліомайданчик" - наш найстаріший ресурс. Його історія розпочалась ще 2014 року після того, як бібліотека отримала компютери та доступ до Інтернету завдяки програмі "Бібліоміст". На блозі можна знайти інформацію про заходи, що проводились у бібліотеці, публікації різноманітної тематики, історії з бібліотечного життя. Багато учасників тематичних зустрічей залюбки знаходять тут і свої світлини. На сьогодні на блозі розміщено 563 публікації, кількість переглядів становить - понад 107000.
Ми, бібліотекарі, використовуємо блог як своєрідну хроніку подій, де за ключовим словом чи за датою можна віднайти необхідну інформацію про якийсь із заходів і постфактум. Крім того, блог активно використовується нами при складанні звіту, оскільки усі заплановані і незаплановані тематичні заходи відображаються тут, практично, без винятку.
Youtube-канал "Бібліотека-філіал 9 Полтавської міської ЦБС" створений відносно недавно. Кількість відеороликів поки - 35. За тематикою їх можна поділити на три групи:
- розмовні відео (відеоекскурсії бібліотекою, огляд книг, онлайн-пікніки тощо), котрі набирають найбільше переглядів;
- тематичні відеопрезентації (стануть у нагоді для проведення заходів і слугуватимуть джерелом інформації для зацікавлених користувачів);
- відеоролики та відеопрезентації про життя бібліотеки (проморолики для проєктів, відеопрезентації з читачами та бібліотекарями, інтервю).
Основні вигоди від каналу - можливість швидкого знаходження нашого інформаційного продукту у відеоформаті та шанс для розширення нашої аудиторії у перспективі.
Facebook-сторінка "Бібліотека-філія #9 для дітей Полтавської міської ЦБС" створена у березні 2019 року, на сьогодні налічує понад 300 підписників. Сторінка частково повторює адаптований до соцмережі контент блогу, частково містить пости про ті одиночні події з життя бібліотеки, інформації в яких не набирається на повноцінну публікацію (одиночне чи кілька фото з підписом), анонси подій, оголошення, бібліотечні та літературні меми, репости з інших сторінок тощо.
За статистикою серед шанувальників сторінки, жінок 83%, а чоловіків - 17%. Найчисельнішою групою є жінки віком від 25 до 34 років (23%). Аудиторія різноманітна: крім українців, сторінку переглядають з Великої Британії, Польщі, Росії та інших країн. Найпопулярнішим контентом є фото чи відео за участі читачів та бібліотекарів. Останнім часом багато вподобань публікацій та сторінки збирають онлайн-конкурси. Так, за останній тиждень, завдяки конкурсу на кращу журнальну обкладинку сторінка зібрала аж понад 80 нових вподобань сторінки.
Facebook-сторінка "B-Zone: Дитячий креативний простір" - створена в листопаді 2019 року для висвітлення дії проєкту створення однойменної зони у приміщенні бібліотеки-філіалу №9. Сторінка налічує трохи менше підписників ніж основна. Контент складається з публікацій, що розповідають про етапи зміни простору, фото та тематичні відеоролики з приміщення, новини з бібліотеки, що прямо чи опосередковано стосуються дитячої зони, публікації присвячені природничій тематичі та рукоділлю.
Основні вигоди від наявності сторінок в соцмережах - це промоція послуг бібліотеки, можливість зворотнього звязку з читачами і просто прихильниками та розширення аудиторії далеко за межі району розташування вашої бібліотеки.
Отож, досвід ведення інтернет-ресурсів допоміг нам зрозуміти кілька принципів і вивести кілька порад для колег:
- цікавий контент створюється за рахунок ексклюзиву з вашої бібліотеки: цікавих фото та відео за участі читачів та бібліотекарів чи відомих особистостей в якості ваших гостей, знайомі читачам інтерєри як фон у промоції нових книг;
- важливі влучні формулювання назв та описів публікацій;
- часто кілька фото деталей вашого нового інтер’єру зберуть більше вподобайок, ніж публікація до знаменної дати, на яку ви затратите удвічі більше часу. Тому для сторінки в соцмережах підійдуть навіть висвітлення незначних подій з життя вашої бібліотеки (візит до вас колег та старих друзів, кумедних малюків чи тварин, книга з автографом автора, нові деталі інтер’єру тощо);
- варто робити перехресні посилання на свої ресурси, щоб залучити до альтернативних джерел вашого контенту різну аудиторію (наприклад, розмістити у публікації блогу посилання на відео з YouTube-каналу, в описі до відео додати посилання на соцмережі чи блоги, в публікації на Facebook-сторінці розмістити посилання на блог тощо);
- якою б не була спокуса запостити публікацію про події у вашій бібліотеці з персонального, вже відомого вашим друзям, аккаунта, краще, все ж, вкладайтеся у розвиток сторінки саме вашої філії (а вже тоді працівникам репостнути на свої персональні сторінки). Так ви зможете популяризувати сторінку вашої бібліотеки серед своїх друзів і потенційних користувачів;
- не забувайте запрошувати вподобати Facebook-сторінку бібліотеки тих, хто лайкнув її пости - так роблячи регулярно, ви суттєво збільшите аудиторію ваших фоловерів;
- якщо ви зробили певний тематичний контент (наприклад, відеопрезентацію) не обмежуйтесь лише відправкою на сайт ЦБС: скористайтесь вже готовим матеріалом і наповніть блог, Facebook-сторінку і YouTube-канал, поки матеріал ще під руками;
- активно взаємодійте у Фейсбуці з іншими місцевими, українськими і іноземними бібліотечними ресурсами. Будьте помітними: коментуйте, репостьте і лайкайте від імені фейсбук-сторінки вашої бібліотеки, позначайте на світлинах ваших друзів, оперативно відповідайте на повідомлення;
- у своїх матеріалах час від часу згадуйте адресу, години праці, телефони бібліотеки, щоб мешканці міста, навіть не орієнтуючись в номерах бібліотек-філій, розуміли, де вони знаходиться і коли працюють;
- інтернет - простір ідей (слідкуючи за ресурсами інших бібліотек, можна підглянути багато цікавинок для використання в роботі);
- не лінуйтеся фотографувати (не лише заходи, а й цікаві події та явища у звичайні дні), адже оригінальні світлини часто стають доречними під час підготовки відеопрезентацій, ілюстрації публікацій та постів чи, навіть, як фото для прикраси вашого інтерєру.
Сподіваємось, наш досвід стане комусь в пригоді, а наші бібліотечні інтернет-ресурси - чудовим засобом промоції бібліотек Полтави та їх послуг!
Посилання на інтернет-ресурси Бібліотеки-філії №9:
Блог "Веселий бібліомайданчик": http://bibliomaydanchyk.blogspot.com/
Youtube-канал "Бібліотека-філіал 9 Полтавської міської ЦБС": https://www.youtube.com/channel/UC1vJCcQxVZPWZwkxrxUwgVw
Facebook-сторінка "Бібліотека-філія #9 для дітей Полтавської міської ЦБС":
https://www.facebook.com/poltbibl9
Facebook-сторінка "B-Zone: Дитячий креативний простір":
https://www.facebook.com/BZonePoltava